بدون سيم متصل شويد
 
فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 
یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, :: 2:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
بدون سيم متصل شويد
اتصال از نوع بي‌سيم به گونه‌اي است كه در آن شما با يك يا چند وسيله در آن واحد ارتباط برقرار مي‌كنيد تا اطلاعات مورد نظرتان را جابه‌جا كنيد؛ بر همين اساس ارتباط شما از نوع فيزيكي نيست و تنها از طريق امواج صورت مي‌گيرد. در اين نوع ارتباطات فاصله‌ها مي‌تواند كوتاه باشد يعني در حدود چند صد متر مانند استفاده از ريموت كنترل‌ها، يا اين‌كه در حدود هزاران كيلومتر بين دو وسيله فاصله وجود داشته باشد مانند ارتباطات از طريق امواج راديويي.

ارتباطات بي‌سيم شامل امواج راديويي ثابت، متحرك و دو طرفه، تلفن‌هاي سلولي، PDA‌ها و شبكه‌هاي بي‌سيم است. ولي تنها اين وسايل از اين نوع ارتباطات استفاده نمي‌كنند و گجت‌هاي ديگري چون GPS، در بازكن‌ گاراژ، ماوس‌ بي‌سيم، كيبورد، هدفون، تلويزيون و تلفن همگي با كمك امواج بي‌سيم كارهاي خود را انجام مي‌دهند.

گجت‌هاي متفاوتي كه از ارتباطات بي‌سيم استفاده مي‌كند، ساخته شده است كه در اينجا به بررسي تعداد كمي از آنها مي‌پردازيم:

سيستم‌هاي كنترل ترافيك

- infrared‌ و ريموت كنترل‌ تلويزيون و راديو

- سيستم‌هاي ليزري براي ارتباطات point to point بين چند وسيله

سيستم‌هاي بسيار پيشرفته و هوشمند LMR و SMR كه هر دو براي ارتباطات بي‌سيم و راديويي در داخل شركت‌هاي مختلف استفاده مي‌شود.

امواج راديويي دو طرفه مانند Family radio service، General mobile radio service و Citizen band radios

سرويس‌هاي راديويي از نوع Amateur

امواج راديويي بسيار متداول و رايج از نوع Marine VHF

ابزار‌هايي چون بادگير‌ها و radio navigation‌ها كه بيشتر در زمينه برطرف كردن مشكلات راه و ترافيك مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تلفن‌هاي سلولي و پيجر‌ها كه ارتباط را براي اپليكيشن‌هاي سيار ايجاد مي‌كند.

GPS‌ها يا سيستم‌هاي مكان ياب جهاني:

با كمك اين سيستم‌هاي فوق پيشرفته كاپيتان‌هاي كشتي، رانندگان وسايل نقليه، خلبان‌ها و هر كسي كه به دنبال مسير مناسب باشد، مي‌تواند راه مورد نظر خود را به آساني پيدا كند.

گجت‌هاي بي‌سيم مخصوص رايانه:

همان طور كه تا به حال ديده‌ايد، ابزار‌هاي جانبي وجود دارد كه با استفاده از اين نوع ارتباط به رايانه متصل مي‌شود. گجت‌هايي چون ماوس، كيبورد و پرينتر را مي‌شود به دو طريق به سيستم‌تان متصل كرد؛ با USB‌هاي مخصوص اين نوع اتصالات و همچنين با استفاده از امواج بلوتوث.

تلفن‌هاي بي‌سيم:

اين تلفن‌ها را در محدوده‌هاي كم مي‌توان مورد استفاده قرار داد و هيچ ارتباطي به موبايل‌ها ندارد، مانند تلفن‌هايي كه در بيشتر منازل استفاده قرار مي‌شود.

شبكه‌هاي بي‌سيم

در حقيقت استفاده از شبكه‌هاي بي‌سيم براي هرگجتي مي‌تواند به كار رود و به وسيله خاصي اختصاص ندارد. ساده‌ترين روش استفاده از اين نوع سيستم‌ها زماني است كه كاربران لپ تاپ با كمك اين مدل از شبكه‌ها مي‌توانند از مكاني به مكان ديگر بروند؛ در حالي كه همچنان به اينترنت متصل هستند. علاوه بر اين، شبكه‌هاي موبايل مي‌توانند با كمك اين شبكه‌ها به ماهواره متصل شده و مكالمات كاربرانشان را منتقل كند. در چنين مواردي استفاده از شبكه‌هاي بي سيم بسيار مناسب است:

هنگامي كه بين دو وسيله‌اي كه قصد داريم اطلاعاتي تبادل شود به قدري فاصله باشد كه نتوان با استفاده از سيم اين ارتباط را برقرار كرد. در اين صورت با استفاده از اتصالات بي سيم مي‌توان به آساني ارتباطات مورد نظر را انجام داد.

از ديگر دلايل استفاده از شبكه‌هاي بي‌سيم، ايجـــاد شبكه‌هاي پشتيباني است تا در صورت لزوم و خراب شدن احتمالي شبكه اصلي بتوان با كمك آن نه تنها ارتباط را دوباره برقرار كرد، بلكه هيچ وقفه‌اي در كار جا به جايي اطلاعات ايجاد نشود.

مورد ديگر استفاده از اين نوع شبكه‌ها براي ايجاد اتصال بين نقاط مختلف يك شركت است؛ چرا كه برخي مواقع ممكن است شما شركتي در چند ناحيه مختلف داشته باشيد و به دنبال راهي براي ايجاد اتصال بين تمام اين نقاط مختلف بگرديد. تنها
راه حل شما استفاده از شبكه‌هاي بي‌سيم براي ايجاد ارتباط بين تمام آن نقاط خواهد بود.

علاوه بر اين، در مواردي كه نتوان با استفاده از سيم‌هاي معمولي اتصالات موردنظر شبكه‌تان را برقرار كنيد، مي‌توانيد اين شبكه‌ها را مورد استفاده قرار دهيد، زيرا بعضي مواقع به خاطر بالا بودن هزينه شبكه معمولي با كمك سيم‌هاي ارتباطي، مي‌توان با صرف هزينه‌اي كمتر، شبكه بي‌سيم راه‌اندازي كرد و در نهايت براي ايجاد ارتباط بين شبكه‌هاي مختلف و كاربران آنها، در شرايطي كه اين كاربران در يك نقطه خاص و مشخصي ساكن نباشند.

مدل‌هاي مختلف شبكه‌هاي بي‌سيم

اولين مدل از ارتباطات شبكه‌هاي بي‌سيم با امواج راديويي يا به بيان ديگر شبكه‌هاي راديويي است. حالت دوم اين نوع شبكه‌ها از طريق ارتباطات شبكه‌هاي microwave چه به صورت شبكه‌هايي با طول مسير‌هاي بسيار زياد يا كم شكل گرفته است و حالت سوم اين نوع از شبكه‌ها به واسطه اتصالات كوتاه امواج infrared مي‌تواند راه اندازي شود. گجت‌ها مي‌توانند انواع اين ارتباطات را داشته باشند: ارتباط وسيله به وسيله (يا نقطه به نقطه)، ارتباط يك نقطه به چند نقطه، broadcast كردن، استفاده از شبكه‌هاي سلولي.

يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هايي كه با كمك ارتباطات بي‌سيم كار مي‌كند شبكه‌هاي موبايل است كه براساس آمار موجود سال 2010 تعداد كاربران اين شبكه‌ها حدود 6/4 ميليارد كاربر بوده است. موبايل‌ها با استفاده از امواج راديويي براي كاربران امكان برقراري تماس را در جهان ايجاد مي‌كنند.

ارسال و دريافت اطلاعات بدون استفاده از سيم يكي از مهم‌ترين اركان شبكه‌هاي mobile است. براي طراحي چنين شبكه‌هايي مي‌توان از نرم‌افزار‌هاي مخصوص ايجاد ارتباط و مديريت نحوه اين ارتباطات استفاده كرد. اين مدل از شبكه‌ها در محدوده سرويس‌دهي و نحوه كاربردشان متفاوت هستند. براي نمونه Wi-Fi‌ نوعي شبكه بي‌سيم محلي است كه امكان برقراري ارتباط رايانه‌‌ها به اينترنت را فراهم مي‌كند. اين سرويس‌هاي جا‌به‌جايي اطلاعات را نيز مي‌توان براي محدوده‌هايي تا 15 مايل مورد استفاده قرار داد و داده‌ها را از طريق‌ آن جابه‌جا كرد.

الهام اندرابي

منبع:www.wikipedia.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 63
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 69
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 62763
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1